søndag den 7. juli 2013

"Må vi være din have i vores næste liv"

Min have er en gave.
Jeg betragter det som min legeplads og det har siden jeg købte stedet i 1996 vel nærmest været en terapihave, før det blev et begreb man nu har taget til sig også på sygehuse!
Jeg blev forelsket i havens muligheder. Det var en have der ikke var blevet brugt, så det var et kæmpe projekt, som jeg ikke så som andet end muligheder! Huset der hørte,til haven var egentlig for lille til mine piger og jeg, men jeg måtte have den have og så måtte det gå med huset!

Haven er skabt ud fra mine tanker og ideer om hvad der var muligt med de midler jeg havde til rådighed, her taler jeg sørme både om financielle, men også fysiske.
Haven er en stor have med en stor naturlig dam midt i haven, det er en nyreformet dam der løber igennem grunden.
Det giver en særlig stemning i haven at med  så meget vand der lever sit eget liv.

Grunden er meget kuperet så det er hårdt og svært fremkommeligt at arbejde med skråningerne.
Når jeg går i haven glemmer jeg tid og sted og det ene tager det andet med sig.
Jeg glemmer aldrig engang mine døtre stod på terrassen og kiggede ned i haven, mens jeg lå under nogle planter på sydskråningen for lige at få det sidste "færdigt" de havde stået og iagttaget at jeg vist var i en anden verden og da jeg så kiggede op, sagde de blot, "mor må vi være din have i vores næste liv" Hold nu op det gav stof til eftertanke og sikke kloge børn jeg har. De er nu voksne og glade for jeg har min have.

Haven har jeg delt ind 4 haver og faktisk måske 5, søen er også en slags have, undervands have,og så er  der er haven oppe ved huset, der er terrassehaven, der haven neden for huset og så sidst er der skovhaven ovre på øen. Det er på den anden side af søen der hvor jeg har et gammelt havehus stående. Du går over en træbro for  at komme derover.

Min passion gennem årene har været roser, på et tidspunkt var der 150 stk. Hvor meget jeg har lige nu har jeg ikke styr på. Det er historiske roser, buskroser og slyngroser.
Jeg har haft mange udfordinger med rosendyrkningen da min have er en søhave, og der er oversvømmelse af og til og grundvandet står højt.

Efterhånden er det ved at lykkes, mine roser er i den grad blevet til store velvoksne eksemplarer op ad stolper ned af vægge! De vokser endog helt op i himlen!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar